Parcarea în București în 2023. Probleme și soluții
Parcarea în București încă este o problemă pentru majoritatea persoanelor care circulă cu mașina. De la an la an, regulile și taxele se modifică. Deși locurile de parcare sunt încă insuficiente pentru numărul de mașini existente, iar municipalitatea nu poate pune la dispoziția tuturor locuitorilor soluții permanente de parcare la prețuri accesibile, la finalul anului trecut a fost adoptată o nouă lege (Legea 302/15 noiembrie 2022) care permite Poliției să ridice mașinile parcate neregulamentar atât pe carosabil, cât și pe trotuare.
Pe de o parte, inițiativa este binevenită pentru pietoni, de multe ori aflați în imposibilitatea de a se deplasa din cauza mașinilor parcate pe trotuare, în lipsă de alte soluții.
Pe de altă parte, aceasta nu reprezintă o soluție viabilă pe termen lung, dat fiind că numărul locurilor de parcare disponibile în Capitală (350.000) este mult mai mic decât numărul autovehiculelor înregistrate (circa 1.400.000).
În plus, Bucureștiul este tranzitat zilnic de un număr mediu de 500.000 de mașini. Ce este de făcut, în aceste condiții? Citește articolul până la final și află ce variante ai la dispoziție!
Parcare subterană
Parcarea în București pe timpul zilei
Dacă ești nevoit să circuli cu mașina la serviciu, la medic sau la cumpărături și la destinație nu există locuri dedicate pentru parcare, te poți confrunta cu două situații nedorite: căutarea unui loc de parcare un timp îndelungat sau parcarea neregulamentară, care poate conduce la amendă și la plata unor taxe suplimentare, în cazul ridicării mașinii de către Poliție.
Pe lângă contravaloarea sancțiunii contravenționale, va trebui să suporți și costurile aferente ridicării, transportării și depozitării mașinii tale. Codul Rutier prevede că amenda pentru oprirea și staționarea neregulamentară variază între 290 de lei și 725 de lei, plus două sau trei puncte de penalizare.
Iar dacă-ți vei lăsa mașina în parcările publice fără să plătești, riști să îți găsești roțile blocate sau mașina ridicată. În plus, va trebui să plătești și o suprataxă de 200 de lei.
Parcare aglomerată (Shutterstock)
Desigur, este de preferat să renunți ocazional la mașină, dacă poți opta pentru soluții mai rapide și mai prietenoase cu mediul. Însă și aici totul depinde de distanța pe care o ai de parcurs, de existența sau absența pistelor pentru biciclete sau trotinete, de condițiile meteo etc.
Metroul este și el o variantă: este cea mai rapidă modalitate de transport în oraș, dar are dezavantajul aglomerației masive la orele de vârf și nu acoperă chiar toate zonele orașului.
În ceea ce privește mijloacele RATB, și circulația acestora este afectată de aglomerație, autobuzele, tramvaiele și troleibuzele circulând cu dificultate în special dimineața și seara, în intervalele în care adulții se îndreaptă către sau vin de la serviciu, iar copiii – la și de la școală.
Parcarea în București pe trotuar
În general, parcarea mașinilor pe trotuare nu este permisă, pentru a nu îngreuna sau bloca circulația pietonală. Totuși, există și o excepție: poți parca mașina pe trotuar fără să riști o amendă sau ridicarea acesteia, dacă acest lucru este permis conform indicatoarelor din zonă și dacă, după ce ai parcat mașina, la dispoziția pietonilor rămâne un spațiu cu lățimea de minimum 1 metru.
În ceea ce privește parcarea neregulamentară, inclusiv pe spațiul verde, decizia ridicării autovehiculelor poate fi luată și de către Poliția Locală, nu doar de reprezentanții Brigăzii Rutiere.
Parcarea în București în 2023 – tarife și metode de plată în parcările publice
În luna decembrie a anului trecut, municipalitatea a decis modificarea tarifelor pentru parcare în București, în spațiile administrate de PMB. Acestea au un regim diferit de parcările de reședință, aflate în subordinea ADP-urilor de sector (despre tarifele locurilor de parcare de reședință în funcție de sectorul în care locuiești poți afla mai multe aici: locuri de parcare de reședință).
Începând cu luna martie a anului 2023, prețul pe oră va fi de 5 lei, în intervalul 8.00 – 20.00, în cazul tuturor parcărilor publice cu plată administrate de Primăria Generală a Capitalei. Asta înseamnă că tarifele nu vor mai fi diferențiate pe zone, ci va exista o singură zonă de tarifare: teritoriul Municipiului București.
Există, însă, și câteva excepții, care vin in sprijinul firmelor, instituțiilor și al angajaților acestora:
- Instituțiile și firmele care utilizează zilnic locurile de parcare marcate cu albastru vor putea încheia abonamente în valoare de 30 lei/zi sau 500 lei/lună.
- Autocarele vor putea folosi locurile de parcare la tariful de 20 lei/h.
Pentru comparație, mai jos poți vedea costurile pentru parcare în București valabile până în martie 2023:
- Zona 0: 1 oră de parcare costă 10 lei pentru primele 2 ore, după acest interval prețul crește la 20 lei/oră.
- Zona 1: tariful pentru primele 3 ore este de 5 lei/oră, după care crește la 10 lei/oră.
- Zona 2: prețul pe ora de parcare este invariabil: 2,5 lei/oră.
Locuitorii din zonele care nu pot oferi locuri de parcare de reședință (care țin de primăriile de sector și sunt marcate cu alb) au opțiunea de a achita pentru un loc public de parcare nenominal (acestea țin de Primăria Capitalei și sunt marcate cu albastru) 50 lei/lună sau 500 lei/an, fără rezervare. Compania Municipală Parking va putea ridica autoturismele parcate neregulamentar.
Parcare în București: modalități de plată pentru locurile din parcările publice
Reprezentanții municipalității au anunțat că începând cu ultima săptămână a lunii ianuarie 2023 vor începe verificările privind plata parcării, care vor fi făcute cu ajutorul unor mașini electrice dotate cu camere de filmat digitale. Sistemele de monitorizare video montate pe mașinile Companiei Parking, care vor patrula în perimetrul parcărilor publice, vor oferi și informații în timp real asupra gradului de ocupare.
Metodele de plată sunt variate:
- Plată cash în toate parcajele gestionate de Compania Municipală Parking București.
- Prin SMS la numărul de telefon 7458.
- Prin aplicația „Parking București”, disponibilă în AppStore sau Google Play.
- Prin aplicația „Am Parcat”.
Persoanele care își fac abonamente pentru zona zero pot utiliza şi locurile de parcare din zonele 1 şi 2, iar cei care au abonamente în zona 1 pot folosi şi locurile de parcare din zona 2.
Atenție, însă! Primăria a transmis următorul anunț: „ Un comportament civilizat în parcările municipale vă ferește de sancțiuni. Vă rugăm să parcați regulamentar și să achitați anticipat serviciul public de parcare. Din 15 august, nerespectarea acestor reguli atrage riscul aplicării unei sancțiuni de 200 lei/zi și imobilizarea autovehiculului până la stingerea obligației de plată.”
Parcare gratuită pentru mașinile electrice și hibride
Mașinile electrice și hibride înmatriculate în București pot parca gratuit pe locurile de parcare publice cu plată, doar cu următoarea condiție: să se înscrie în Registrul Informatic al autoturismelor electrice și hibride al Companiei Municipale Parking SA.
Proprietarii de mașini hibride vor putea beneficia de gratuitate doar în anii 2023 și 2024, în timp ce mașinile electrice vor putea fi parcate gratuit în parcările publice pe termen nelimitat.
Locurile de parcare destinate încărcării mașinilor electrice vor fi taxate cu 500 lei/lună.
Locuri SIGURE de parcare în București
Totuși, dincolo de necesitatea de a parca atunci când ai de mers cu mașina în oraș, nu uita că ai nevoie și de un loc de parcare sigur, atunci când te întorci acasă!
Singura soluție viabilă, civilizată și cu caracter de permanență în ceea ce privește parcarea în București este achiziționarea unui loc de parcare. Dacă nu te numeri printre cei care dețin o casă cu curte, respectiv garaj și locuiești într-un apartament, îți poți asigura un loc de parcare pe viață prin achiziție directă.
În Marmura Residence îți punem la dispoziție locuri de parcare în două spații subterane cu acces securizat, pe care le poți achiziționa la prețuri avantajoase.
Dacă locuiești în zonă și vrei să scapi definitiv de grija locului de parcare, contactează-ne!